Mail instellen
E-mail instellen
Uw e-mail kan alleen mails ontvangen en versturen als u de juiste gegevens hebt ingevoerd bij uw e-mail instellingen. Zonder de juiste informatie is het lastig om uw e-mail te gebruiken. Daarom geven wij u graag de juiste informatie voor het instellen van uw email.
Welk email programma u gebruikt doet er toe
Helaas hebben alle e-mailprogramma’s andere gegevens nodig als het gaat om e-mail instellingen. Elk programma vraagt om zijn eigen specifieke gegevens om mails te ontvangen en versturen. Maakt u gebruik van Mozilla Thunderbird, Apple Mail of Microsoft Outlook? Dan hebben wij een handig stappenplan om uw e mail weer werkend te krijgen.
Server instellingen voor inkomende mail
U maakt gebruik van POP3 of IMAP. Het gebruik hiervan kan effect hebben op de gegevens die u invult voor uw email instellingen. Wanneer u gebruik maakt van POP3 dan wordt doorgaans de e-mail opgehaald uit uw postvak en geplaatst op het apparaat waarop u op dat moment de mail leest. In het geval van IMAP blijven e-mails op de server staan, waardoor ze op meerdere apparaten gelezen kunnen worden. Wanneer u dit type account gebruikt is het raadzaam om periodiek uw e-mail op te schonen. Deze e-mails maken namelijk deel uit van de schijfruimte die u op uw hostingpakket tot uw beschikking heeft. Denk hierbij ook aan het regelmatig legen van uw prullenbak.
De serverinstellingen voor uw email zijn:
Servertype: POP3 (poort110) of IMAP (Poort 143)
Serveradres: Mail.uwdomeinnaam.ext
Server instellingen voor uitgaande mail
De server instellingen voor uitgaande mail verschilt per provider. Hieronder geven wij een overzicht van de bekendste providers en de server instellingen ervan.
Serveradres: De SMTP server van uw internetprovider
Poortinstellingen: Standaaard (vaak is dit poort 25 of 587)
Overzicht van bekende providers en het serveradres ervan:
Provider | Serveradres | Extra informatie |
Caiway | smtp.caiway.nl of smtp.caiway.net | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Caiway |
KPN | smtp.kpnmail.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van KPN |
Tele2 | smtp.tele2.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Tele2 |
Telfort | smtp.telfort.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Telfort |
Telfort Glasvezel | smtp.telfortglasvezel.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Telfort Glasvezel |
Vodafone | mail.vodafonethuis.nl | Verificatie niet specifiek vereist maar is wel gewenst om limiet op te heffen |
XS4ALL | smtp.xs4all.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de gegevens van XS4ALL |
Ziggo | smtp.ziggo.nl | Verificatie vereist – gebruik hiervoor de gegevens van Ziggo |
Online.nl | smtp.online.nl | Verificatie niet vereist |
Het kan voorkomen dat uw internetprovider hier niet tussen staat. In dit geval kunt u contact met uw provider opnemen. Wanneer u niet zeker weet wie uw internetprovider is dan kan de volgende website u daar wellicht bij helpen; https://www.whoismyisp.org/
Serverinstellingen uitgaande e-mail eigen hostingpakket:
Sommige internetproviders blokkeren uitgaande e-mail. Dit lost u op door de mailservers behorende bij uw hostingpakket te gebruiken. Hiervoor gebruikt u de volgende gegevens:
Serveradres:mail.uwdomeinnaam.ext
Poortinstellingen:Poort 587
Verificatie: Vereist
Email beheren bij LinQhost
Heeft u een bedrijfse-mail en heeft u gekozen voor managed hosting bij LinQhost? Dan kunt u uw email adressen beheren middels uw eigen control panel. Dit krijgt u met uw eigen managed high performance server meegeleverd, u bent in beheer.
Met de gegeven informatie hierboven kunt u snel weer mails ontvangen en versturen. Blijft u problemen ondervinden met een email programma, dan is het aangeraden om contact op te nemen met het bedrijf achter uw email programma. Bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u graag met een hosting experts spreken over dit onderwerp? Dan kunt u gerust contact met ons opnemen.